Soms heb je van die hotels die zó goed liggen dat je je afvraagt of je überhaupt nog de moeite moet nemen om naar buiten te gaan. NH Collection Gent is zo’n plek. Een hotel gelegen pal in het historische centrum van Gent, op een steenworp afstand van het Lam Gods en...
Soms heb je van die hotels die zó goed liggen dat je je afvraagt of je überhaupt nog de moeite moet nemen om naar buiten te gaan. NH Collection Gent is zo’n plek. Een hotel gelegen pal in het historische centrum van Gent, op een steenworp afstand van het Lam Gods en...
Sommige plekken lijken speciaal gemaakt voor kunstenaars. De Leiestreek in Oost-Vlaanderen in België is er zo één. Twee dagen lang reisde ik door een landschap dat al meer dan een eeuw lang de muze is van schilders, schrijvers en dromers. De rivier de Leie slingert er...
Sommige plekken lijken speciaal gemaakt voor kunstenaars. De Leiestreek in Oost-Vlaanderen in België is er zo één. Twee dagen lang reisde ik door een landschap dat al meer dan een eeuw lang de muze is van schilders, schrijvers en dromers. De rivier de Leie slingert er...
Lokeren is zo’n stad (tussen Antwerpen & Gent in) waar je misschien al eens van hebt gehoord, maar waarschijnlijk nog nooit echt bent geweest. Een van de minder bekende kleinere Vlaamse steden – al doet de naam misschien wel een belletje rinkelen dankzij...
Lokeren is zo’n stad (tussen Antwerpen & Gent in) waar je misschien al eens van hebt gehoord, maar waarschijnlijk nog nooit echt bent geweest. Een van de minder bekende kleinere Vlaamse steden – al doet de naam misschien wel een belletje rinkelen dankzij...
Lokeren is zo’n stad (tussen Antwerpen & Gent in) waar je misschien al eens van hebt gehoord, maar waarschijnlijk nog nooit echt bent geweest. Een van de minder bekende kleinere Vlaamse steden – al doet de naam misschien wel een belletje rinkelen dankzij...
Lokeren is zo’n stad (tussen Antwerpen & Gent in) waar je misschien al eens van hebt gehoord, maar waarschijnlijk nog nooit echt bent geweest. Een van de minder bekende kleinere Vlaamse steden – al doet de naam misschien wel een belletje rinkelen dankzij...
Van Gogh, een gigantische beeldentuin, witte fietsen én een museum midden in de natuur: het Kröller-Müller Museum is allesbehalve een standaard dagje cultuur. Je vindt het in Het Nationale Park De Hoge Veluwe, op een plek waar je eerst even je stadse tempo moet inruilen voor bosgeluiden en fluitende vogels. Op de plek waar natuur en kunst grenzeloos in elkaar overgaan.
Van verzamelwoede tot museum
Helene Kröller-Müller was niet zomaar een kunstliefhebber – ze was een van de eerste mensen in Nederland die het belang inzag van moderne kunst. Samen met haar man Anton Kröller, een rijke industrieel, begon ze begin 20e eeuw met het opbouwen van een kunstcollectie die inmiddels wereldberoemd is. Helene was gefascineerd door het werk van Vincent van Gogh en kocht in totaal bijna 300 werken van hem – waarmee het Kröller-Müller Museum vandaag de dag de op één na grootste Van Gogh-verzameling ter wereld heeft.
Het museum werd in 1938 geopend op het landgoed van het echtpaar, midden in het toen net opgerichte Het Nationale Park De Hoge Veluwe. Wat begon als een persoonlijke verzameling, werd een publieke schat. En die ligt dus verscholen midden in het bos.
Charley Toorop (1891-1955) – Liefde voor van Gogh
De collectie van het Kröller-Müller Museum is groots, met als kloppend hart een indrukwekkende verzameling Van Gogh-schilderijen. Denk: De aardappeleters, Caféterras bij nacht, en talloze brieven, schetsen en zelfportretten. Tot en met september 2025 is er bovendien een extra mooie reden om te gaan: de tijdelijke tentoonstelling Charley Toorop / Liefde voor Van Gogh. Hier zie je hoe Charley, zelf een krachtig kunstenaar en dochter van de beroemde schilder Jan Toorop, zich liet inspireren door Van Gogh. Een liefde die ze niet onder stoelen of banken stak – sterker nog: je ziet ‘m terug in kleurgebruik, onderwerpkeuze en de manier waarop ze zichzelf én anderen portretteerde. Een prachtige dialoog tussen twee eigenzinnige kunstenaars. Voor de visueel ingestelde bezoekers, zie je van een afstandje dat de muren een print hebben van de werken van Vincent. Prachtig maar subtiel gedaan.
NOTE: Te zien vanaf 24 mei 2025 tot en met 14 sep 2025
Vaste collectie
De vaste collectie van het Kröller-Müller Museum draait niet alleen om Van Gogh (al is dat alleen al een reis waard), maar laat ook prachtig zien hoe de moderne kunst zich in de late 19e en vroege 20e eeuw ontwikkelde. Je vindt er werken van onder anderen Georges Seurat, Piet Mondriaan, Claude Monet, Bart van der Leck, Fernand Léger en Pablo Picasso. De opstelling is ruim en licht, waardoor je de kunst echt in alle rust kunt ervaren – zonder visuele overprikkeling of keuzestress. Ik spotte de prachtige werken van Bart van der Leck, die ik later ook weer terug zag komen in tegels bij het Nederlands Tegelmuseum. Helene heeft net als ik een zwak voor het werk van Bart van der Leck (De Stijl) en voorziet hem ook gedurende een langere periode van een vaste toelage. Al dit soort weetjes leer je ook in de tentoonstelling. De audiotour heb ik dit keer niet gedaan, maar is, als je de diepte in wilt gaan, altijd een aanrader.
Speeltuin of kunstwerk?
Een van de meest iconische werken in de beeldentuin is zonder twijfel de Jardin d’émail van Jean Dubuffet. Het ziet eruit als een buitenaardse speeltuin, met golvende witte vormen, zwarte lijnen en een structuur die je mag beklimmen en betreden – wat zeldzaam is bij kunstwerken. Dubuffet ontwierp dit werk speciaal voor het Kröller-Müller, en het werd in 1974 geplaatst.
Je loopt hier letterlijk ín het kunstwerk. De vloeiende vormen van beton zijn bekleed met glanzend witte epoxy en zwarte tekeningachtige lijnen, waardoor het net lijkt alsof je in een kindertekening bent beland. Een surrealistische ervaring, zeker op een zonnige dag wanneer het wit bijna verblindend wordt.
De naam ‘Jardin d’émail’ verwijst naar het glazuurachtige oppervlak (emaille), dat het werk zijn glanzende uiterlijk geeft. En ja, het is bedoeld om te gebruiken: kinderen mogen er klimmen, rennen, verstoppertje spelen – het is kunst waar je aan mag zitten. En dat is precies wat Dubuffet wilde: kunst die niet op afstand bewonderd wordt, maar die je mag beleven.
Slenteren tussen sculpturen (of lunchen tussen de kunst)
Alleen al voor de beeldentuin wil je een paar uur uittrekken. Die is namelijk enorm – één van de grootste museumtuinen van Europa – en voelt als een kunstwandeling door een droomwereld. Je loopt hier tussen werken van onder meer Barbara Hepworth, Jean Dubuffet, Richard Serra en Henry Moore.
TIP: in de zomer kun je in de beeldentuin lunchen bij het paviljoen. Er staan heerlijke broodjes en verrassend goede salades op het menu. Zeker doen als het zonnetje schijnt.
Met de witte fiets door het bos
Parkeren doe je net buiten Het Park en vlakbij de entree van Het Nationale Park De Hoge Veluwe. Een entreekaart voor Het Park kost €13,40 per persoon en parkeren buiten Het Park kost € 4,75 per auto. Daarna begint het leukste deel van je bezoek: je stapt op een van de iconische witte fietsen – gratis te gebruiken – en fietst in een kwartiertje naar het museum. Wie zin heeft in een langere tocht, kan ook doorrijden naar het Jachthuis Sint Hubertus, het voormalige buitenverblijf van Helene Kröller-Müller en haar man Anton. Architectuurfans, opgelet: dit is een ontwerp van Berlage.
Bonustip 1: het Nederlands Tegelmuseum
Ben je na het Kröller-Müller nog niet uitgekeken? Op maar drie minuten rijden vind je het Nederlands Tegelmuseum. Klinkt misschien als een gekke bonus, maar Helene Kröller-Müller verzamelde handbeschilderde antieke wandtegels en tegeltableaus – en een deel daarvan zie je hier. Eigenlijk is het museum te kleinschalig voor de grote geschiedenis die er ligt, maar juist dat maakt het charmant. Een verrassend leuk uitstapje als je toch in de buurt van Ede en Otterlo bent. Nederlands Tegelmuseum, Eikenzoom 12, Otterlo.
Bonustip 2: Street Art in Ede
Ede is zo’n plek op de Veluwe waar je wellicht geen beeld bij hebt. Aan mij om hier verandering in te brengen. Het is slechts een half uurtje met de auto vanuit Otterlo. In Ede is de straatkunst een kleurrijk openluchtmuseum, met meer dan 100–150 murals. Hier alvast enkele voorbeelden om je lekker te maken ook eens die kant op te rijden.
Het Kröller-Müller Museum en de ligging is het ultieme voorbeeld van waarom ik ooit een kunst en cultuur blog ben begonnen. Benerwegvan.nl gaat juist over de ultieme mix van kunst, cultuur en natuur. En in het beste geval overlappen ze elkaar of komen ze op een prachtige manier, zoals in dit museum, tezamen. Hier combineer je al het beste van de natuur met al het mooie wat dit museum te bieden heeft. Als je dan toch slechts 1 museum in Nederland gezien moet hebben? Dan is dat het Kröller-Müller Museum wat mij betreft. Eliane
We gebruiken technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. We doen dit met als doel om de beste ervaring te bieden en om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen we gegevens zoals bladeren gedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of je toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
0 reacties