Of je nu een kunstliefhebber, foodie of shopaholic bent: Antwerpen is het antwoord. En een goed begin van je stedentrip is het halve werk. Daarom heb ik hier de (naar mijn mening) beste hotels in Antwerpen voor je op een rij gezet, ingedeeld naar stijl en budget. Zo...
Of je nu een kunstliefhebber, foodie of shopaholic bent: Antwerpen is het antwoord. En een goed begin van je stedentrip is het halve werk. Daarom heb ik hier de (naar mijn mening) beste hotels in Antwerpen voor je op een rij gezet, ingedeeld naar stijl en budget. Zo...
Sinds ik in 2019 voor het eerst voet zette in Zuid-Tirol, de Dolomieten om precies te zijn, was ik direct verkocht. En met mij vele Nederlanders. Een boel landgenoten weten dan ook de weg te vinden naar de skipistes in deze regio. Door Zuid-Tirol werd ik dit jaar...
Sinds ik in 2019 voor het eerst voet zette in Zuid-Tirol, de Dolomieten om precies te zijn, was ik direct verkocht. En met mij vele Nederlanders. Een boel landgenoten weten dan ook de weg te vinden naar de skipistes in deze regio. Door Zuid-Tirol werd ik dit jaar...
Op zoek naar een toffe bar of restaurant in Oostende? I got you covered! Over de jaren heb ik de fijnste plekken verzameld om te eten & drinken aan zee, en die deel ik graag met je. Of je nu zin hebt in een klassiek diner of een hippe borrel, Oostende heeft...
Op zoek naar een toffe bar of restaurant in Oostende? I got you covered! Over de jaren heb ik de fijnste plekken verzameld om te eten & drinken aan zee, en die deel ik graag met je. Of je nu zin hebt in een klassiek diner of een hippe borrel, Oostende heeft...
Op zoek naar een toffe bar of restaurant in Oostende? I got you covered! Over de jaren heb ik de fijnste plekken verzameld om te eten & drinken aan zee, en die deel ik graag met je. Of je nu zin hebt in een klassiek diner of een hippe borrel, Oostende heeft...
Op zoek naar een toffe bar of restaurant in Oostende? I got you covered! Over de jaren heb ik de fijnste plekken verzameld om te eten & drinken aan zee, en die deel ik graag met je. Of je nu zin hebt in een klassiek diner of een hippe borrel, Oostende heeft...
Onlangs stapte ik voor het eerst in 25 jaar weer in een nachttrein. Met de European Sleeper reisde ik van Breda naar Bolzano (Zuid-Tirol, Italië) voor een paar dagen skiën. Een bijzondere ervaring! Om die reis zo comfortabel mogelijk te maken, deel ik in dit blog mijn ervaringen inclusief wat praktische tips.
Eerste keer met de European Sleeper
De aanleiding van mijn reis was de eerste trip van de European Sleeper van Brussel naar Venetië. De route loopt vanuit België (Brussel) naar Nederland (Breda en Eindhoven) via Duitsland (Munchen) en Oostenrijk (Innsbruck) en heeft dan Venetië als eindbestemming. Spoiler: helaas was tijdens mijn reis de Italiaanse spoorweg nog niet aangesloten, waardoor we in Innsbruck eindigden. De overstap was echter goed geregeld: kort na aankomst in Innsbruck zat ik al in de trein naar mijn eindbestemming Bolzano. Binnen 17 uur van station Breda naar mijn prachtige verblijf in Zuid-Tirol (coming soon).
Waarom reizen met de nachttrein?
Voordelen:
De belangrijkste reden voor mij om met de (nacht)trein te reizen? Duurzaamheid! Ik verkies al tijden de trein over het vliegtuig. Het is niet alleen beter voor het milieu, maar ook ontzettend praktisch: je stapt ’s avonds in, slaapt onderweg en wordt honderden kilometers verder weer wakker—iets wat met de auto niet bepaald lukt. Bovendien vind ik treinreizen supercomfortabel en avontuurlijk. Geen wachtrijen, geen files, wél alle tijd voor een goed boek of een spelletje. Wat mij betreft de ultieme manier van reizen!
Nadelen:
Tja, de voordelen spreken voor zich, maar er zijn uiteraard ook nadelen. De coupés zijn geschikt voor meerdere personen, variërend tot zes.
Als de coupés volledig bezet zijn, is er weinig ruimte. Ik deelde de coupé met twee anderen, en ondanks dat we onze bagage onder de banken en in het extra bagagevak kwijt konden, was er soms nauwelijks bewegingsruimte. Dat moet je maar willen met vreemden. Je kunt overigens in je boeking er wel voor kiezen om je coupe alleen met vrouwen te willen delen, nadeel is dan weer dat dit extra kost.
Een ander mogelijk ongemak (waar ik zelf geen last van had met mijn 1,63) is de lengte van de bedden. Ben je wat langer, dan kun je je benen niet volledig strekken tijdens het slapen. De smalle bedjes bieden ook weinig ruimte om met opgetrokken benen te liggen, dus weet wat je te wachten staat. Een uitdaging!
De route en het boeken van tickets
Welke route heb ik afgelegd?
De European Sleeper reist vanaf Brussel via Breda, Eindhoven, München, Innsbruck en eindigt normaal gesproken in Venetië. Tijdens onze reis kreeg de trein geen toestemming om door te rijden tot in Italië, maar de laatste overstap was supergoed geregeld en we kregen ook nog sandwiches ter compensatie. De European Sleeper reist ook richting andere bestemmingen in Europa!
Waar en hoe boek je tickets?
Tickets boek je via de website van European Sleeper, NS International of andere platforms.
Soorten slaapaccommodaties en comfortniveau
Zoals bij de meeste nachttreinen verschilt ook bij de European Sleeper het comfort per ticket. Er zijn zitplaatsen, couchettes en slaapcoupés. Ik sliep met drie personen in een 6-persoons coupé. Dat was al krap, laat staan met zes. Er schijnen ook luxere coupés te zijn, maar die heb ik niet gezien.
Wat kun je verwachten qua ruimte, privacy en voorzieningen?
De coupé is multifunctioneel, maar beperkt in ruimte. Onder de bank ligt een inklapbare tafel, handig voor maaltijden, spelletjes of werk. Een trapje geeft toegang tot de bovenste bedden en er is extra bagageruimte bovenin (voor zware koffers zijn sterke reisgenoten aan te raden).
Iedere coupé heeft gordijnen, een deken, lakenzak en een kussen voor extra comfort.
Tips voor een comfortabele reis met de nachttrein
Paklijst:
Wat moet er in je tas zitten. En ook nog binnen handbereik in je handtas het liefst, zodat je niet in de coupe je koffer hoeft te openen. Oordoppen, slaapmasker, comfortabele kleding, powerbank (in de coupé zitten twee stopcontacten voor maximaal zes mensen). Vergeet ook je slippers niet—handig voor nachtelijke toiletbezoeken.
Een praktische slaapoutfit is ook fijn. Misschien niet het moment voor je meest sexy negligee, tenzij je de coupégenoten wilt verrassen.
Snacks & drinken:
Bij een slaapcoupé-ticket krijg je standaard een flesje water en een ontbijtboxje. Er is een restauratiewagon waar je warme en koude dranken, alcohol en een kleine maaltijd kunt kopen. Het ontbijt wordt ’s ochtends in de coupé bezorgd in een schattig kartonnen koffertje. Inhoud: een vers broodje, yoghurt, cruesli, sap en beleg. Koffie en thee kun je in de restauratiewagen halen.
Hygiëne essentials:
Tandenborstel, vochtige doekjes, desinfecterende gel. Per wagon zijn er toiletten en kleine wascabines met wastafel en spiegel (geen douches). Ideaal voor een snelle opfrisbeurt.
Wat kun je verwachten tijdens de reis?
Instappen & vertrek:
Er is geen bagagecontrole, maar dembagageruimte is beperkt. Pak je spullen zo in dat je makkelijk bij je slaapspullen kunt, want zodra de bedden zijn uitgeklapt, wordt de coupé angstaanjagend klein. Elke twee wagons hebben een aanspreekpunt dat de hele nacht beschikbaar is. Dit geeft een veilig gevoel en deze persoon bezorgt ook het ontbijt.
De nachtervaring:
Je hoort duidelijk dat je in een trein slaapt—dat is niet uit te sluiten. Afhankelijk van het aantal tussenstops kun je ook last hebben van mensen die in- en uitstappen. De temperatuur is instelbaar, maar de wagons zijn gedateerd. Onze eerste coupé had geen werkende verwarming—te koud om te slapen in de winter. In de tweede coupé ging de verwarming niet uit, wat je deels kunt compenseren met een open raampje. Mijn tip: check bij instappen meteen de temperatuurregeling en vraag zo nodig om een andere coupé.
De bedden zijn in feite bankjes, en dat voel je. Slapen is meer ‘rusten met de ogen dicht’. Ik heb niet geweldig geslapen, maar andere reisgenoten hebben prima geslapen. Ik ben van mijzelf een lichte slaper, dus dit zal zeker ook van invloed zijn geweest.
Conclusie & eindoordeel
Zou ik het opnieuw doen?
Ik hou van treinreizen, maar er zijn altijd onvoorziene zaken. Deze eerste trip met European Sleeper ging niet helemaal tot Venetië, wat jammer is, ondanks dat wij enkel tot Bolzano zouden meereizen. Er werd een goed alternatief geboden: bij aankomst in Innsbruck stond vervangend treinvervoer klaar naar Bolzano en kregen we sandwiches en snacks aangeboden.
Grootste plus- en minpunten:
Het grootste minpunt: de communicatie. Een app van European Sleeper met reisinformatie en de mogelijkheid om problemen (zoals een kapotte verwarming) te melden, zou een enorme verbetering zijn. Gelukkig is het personeel altijd zichtbaar en behulpzaam. Zo werd het gebrek aan gordijnen in onze coupe in no-time creatief opgelost en toen de verwarming het niet leek te doen, werden we direct verplaatst naar een andere coupé.
Laatste tips voor toekomstige reizigers:
Het plezier van treinreizen zit in de ervaring zelf. Ontspan, geniet van de reis en besef dat je slapend honderden kilometers aflegt—zonder files of vliegveldstress—en terwijl je de planeet een beetje bespaart. Neem een boekje mee, luister muziek of speel een spelletje en have fun!
Ik was op uitnodiging van European Sleeper & Zuid Tirol op een persreis. Mijn ervaringen zijn altijd oprecht en persoonlijk. In dit blog wordt gebruik gemaakt van affiliate links, kost jou niets extra's, maar helpt ons de site onderhouden.
We gebruiken technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. We doen dit met als doel om de beste ervaring te bieden en om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen we gegevens zoals bladeren gedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of je toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
0 reacties