Ieder weekendje weg naar Antwerpen probeer ik vanuit een andere wijk te beleven. Dit keer verbleef ik wederom in een appartement van SHWAY, fijne accommodatie voor als je meerdere nachten in 't Stad wilt blijven. SHWAY40 ligt middenin het Quartier Latin om de hoek bij...
Reisfotografie landschappen: onmisbare tips voor krachtige foto’s
Op Instagram vliegen de prachtige landschappen je om de oren, super inspirerend. Maar hoe krijg je een relatief statisch onderwerp (zoals een landschap) mooi in beeld. Hoe fotografeer je een landschap zonder dat het saai wordt? In dit blog delen befaamde landschapsfotografen hun persoonlijke tips op gebied van reisfotografie landschappen: om de magie het beste vast te leggen.
TIP 1: Zorg voor balans en symmetrie – Tim Middeljans
Als een schilderij scheef hangt hebben mensen de neiging deze recht te hangen. Ons brein is gewend aan ordelijkheid. Op de foto zie je dat de bomen, doordat ze zowel links als rechts staan, elkaar in balans brengen. Hetzelfde geldt voor de bergen boven en onder (middels reflectie in het water). En dit werkt ook voor de kleuren, de blauwe lucht matched met de blauwe kleur van het water.
Het tijdstip van de dag speelt eveneens een belangrijke rol in landschapsfotografie, de ochtend is vaak het mooiste vanwege het zachte licht, de absentie van mensen en de kans op mist, dat storende elementen kan verhullen. In het midden van de foto wordt een kabelbaantoren grotendeels aan het zicht onttrokken door de mist. Ondanks dat er veel te zien is op de foto zorgt dit alles ervoor dat de foto rust uitstraalt en elementen elkaar versterken.
Tip 2: Ga op zoek naar eenvoud en minimalisme – Tim Middeljans
Deze klinische vorm van fotografie richt zich op weinig elementen en relatief veel leegte. De focus ligt op één onderwerp, in dit geval een vogelkijkhut. Door bijvoorbeeld veel lucht (ongeveer 2/3) te gebruiken in de foto creëer je een weids gevoel. Vaak kun je dit bereiken door van een laag standpunt te fotograferen. Het pad naar de vogelkijkhut zorgt voor een strakke lijn wat goed werkt in minimalistische landschapsfotografie. In de nabewerking kun je de kleuren op elkaar afstemmen, zodat er weinig verschil in kleuren ontstaat, wat het effect van eenvoud weer versterkt. Het licht aan de zijkant rechts is daarnaast iets versterkt om zo een rustige overgang in de lucht te krijgen.
Tip 3: Geduld – Marleen Kuipers
Maak een lijstje van plekken die je absoluut niet wilt missen en ga voor de beste omstandigheden! Natuurlijk ben je op vakantie, maar dit hoeft geen excuus te zijn om niet vroeg uit de veren te gaan. Pak dat gouden uurtje mee, dat is ’s morgens twee uur na zonsopkomst en ’s avonds twee uur voor zonsondergang. Dit zijn echt de mooiste momenten. Alles krijgt een bijzondere gouden laag. Met wat geluk heb je ’s morgens ook nog kans op mist en heb je een prachtige deken over je landschap. Een plek waar je overdag misschien zo voorbij zou lopen veranderd in een mooi decor.
Ook bij landschapsfotografie is het heel erg boeiend als je een onderwerp in je beeld hebt. Wacht net even wat langer voor die ene fietser die voorbijkomt of loop een paar meter verder zodat je net die molen erop krijgt.
TIP 4: Het hoeft (liever) niet perfect – Vincent Croce
Het nastreven van perfectie is met name in de landschapsfotografie vaak de norm. Geduldig wordt er gezocht naar een werkende compositie om een goede balans in de foto te creëren. Ezelsbruggetjes hiervoor zijn de ‘Regel van Derden’ of de ‘Gouden Ratio’. Om tot een technisch foutloze landschapsfoto te komen is het ook een ongeschreven wet om vanaf een statief te fotograferen. Bovendien verkiest een landschapsfotograaf meestal om tijdens zonsopkomst of -ondergang te fotograferen, vanwege het gunstigere licht. Ook is het een trend om een landschapsfoto van achter tot voor scherp te krijgen, meestal door het samenvoegen van verschillende belichtingen in de nabewerking. Stuk voor stuk zijn dit hulpmiddelen die je kunnen helpen aan een prima landschapsfoto.
Hoewel ik deze stappen veelvuldig toepas in mijn eigen fotografie, heb ik gemerkt dat het weglaten van één of meerdere van deze fotografieregels regelmatig verrassende resultaten oplevert. Zo ben ik waar het kan vaak onderweg zonder een statief. Dit scheelt een hoop tijd en gesleur. Ook ben ik zonder statief veel sneller met het vastleggen van een ongeplande situatie die de foto net even iets extra’s geven. Denk aan een voorbijvliegende vogel, een wandelaar of misschien zelfs een wegspringende ree. Door verlost te zijn van mijn statief, vind ik het fotograferen zelfs vaak leuker; ik kom vaker thuis met foto’s die echt van elkaar verschillen, probeer meerdere composities en ben daarnaast een stuk mobieler.
Een Zwitsers herfsttafereel. Op een behoorlijk bekende plek in de Jungfrau regio (Zwitserse Alpen) liep ik terug naar de parkeerplaats nadat ik mijn geplande foto al had gemaakt. Onderweg viel mijn oog op dit doorkijkje en nam ik een paar foto’s. De voorgrond had scherper gekund als ik hem vanaf statief had gemaakt met een hoger diafragma. Voor mij is deze foto het bewijs dat dat niet altijd noodzakelijk is.
Paarden in de mist. De mistige gloed maakt deze foto. Natuurlijk is dit iets dat je niet kunt plannen en daarom heb ik tijdens het rondrijden altijd een camera op de bijrijdersstoel voor het grijpen liggen. Geschoten vanuit de hand.
Tip 5: Tegen de zon in – Chris König
Er wordt vaak gezegd dat tegen de zon in fotograferen een slecht idee is (lees hier onze tips voor fotograferen met felle zon). Dat hoeft helemaal niet het geval te zijn wanneer je rekening houdt met een paar elementen! Wanneer je met een manuele camera schiet (spiegelreflex/systeemcamera) kun je zelf je diafragma veranderen. Het diafragma bestaat uit een aantal bladen die over elkaar schuiven om meer of minder licht op de sensor toe te laten.
Nu is het zo dat een hoog diafragmagetal (dicht diafragma) ervoor kan zorgen dat lichtstralen van een directe lichtbron heel duidelijk worden. In plaats van een ‘vlek’ kun je dus mooie strakke lijnen creëren. Dit werkt eigenlijk voor elke directe lichtbron. Zo ook op deze foto uit de Wadi Rum woestijn in Jordanië. Ook helpt het vaak om de lichtbron zodanig half op de rand van de voorgrond te plaatsen in je compositie, zodat het licht niet té fel binnenkomt en je juist mooi kunt spelen met de contrasten en de hoeveelheid licht/schaduw in de foto. Tegen de zon in fotograferen kan dus voordelen met zich meebrengen en de foto dynamisch maken door meer diepte toe te voegen.
Benerwegvan.nl is een blog over reizen, cultuur en natuur in Europa. Voor de blog reizen wij stad en land af om de mooiste landschappen en bestemmingen voor jullie zo mooi mogelijk vast te leggen. Reisfotografie landschappen speelt hierin voor ons een grote rol. We horen graag in de comments welke onderwerp / thema jij nog eens terug zou willen lezen.
Andere blogs uit deze serie:
- Reisfotografie: tips voor fotograferen met je drone
- Reisfotografie: tips voor fotograferen met felle zon
- Reisfotografie: tips voor nachtfotografie (coming soon)
Recente artikelen
Volg Ben er weg van
Dit vind je misschien ook leuk
0 reacties